Kiedy zacząć sprzedawać projekty?
„Kiedy jestem na tyle dobry, żeby robić strony za pieniądze?„. Częsta myśl początkujących. Czy muszę się jeszcze uczyć? Przecież nie chcę klientowi wcisnąć czegoś beznadziejnego…
Uczyć się należy całe życie. Ale kiedy możesz zmonetyzować Twoje umiejętności? Wtedy gdy klient będzie chciał Ci za nie zapłacić.
Ciężko uniknąć sytuacji sprzedania klientowi słabego projektu. Przecież na czymś musisz się uczyć. No chyba, że wystartujesz z ofertą dopiero gdy będziesz w 100% pewny swoich umiejętności (tylko kiedy to będzie), lub masz nad sobą kogoś, kto Cię sprawdzi (i to jest jedna z zalet pracy na etacie).
Gdy przypomnę sobie moje pierwsze projekty to był one tragiczne. Moja pierwsza ulotka? Wielkie piksele a sam projekt wyglądał jak z painta. Dobrze, że był dla rodziny bo klient nigdy by mi za to nie zapłacił…ba! Pewnie chciałby zwrot kasy za ulotki… Mój pierwszy CMS dla prawdziwego klienta? Gdy go zobaczyłem 2 lata później – nie wiedziałem czy powinienem się śmiać czy płakać.
Twoja praca warta jest tyle, ile zapłaci za nią klient
Gdy zaczniesz wykonywać swoje pierwsze prace jako freelancer to z pewnością dasz klientowi bardzo atrakcyjną (czyt. niską) cenę. Jak wiadomo, lub raczej jak się oficjalnie sądzi: cena jest adekwatna do produktu. Więc przy niskiej cenie, klient zazwyczaj nie będzie miał uwag do tego, że Twój kod jest wolny lub do tego, że pola w bazie danych zamiast INTem są VARCHARem.
W przypadku tworzenia grafiki sprawa jest jeszcze prostsza, ponieważ klient z góry widzi za co płaci. Jeżeli projekt będzie zbyt słaby to klient raczej nie będzie miał obiekcji, żeby Ci o tym powiedzieć. Zawsze możesz też znaleźć forum, na którym starzy wyjadacze mogę ocenić Twoje prace (z jednej strony to dobra opcja ale pamiętaj, że na naszych polskich forach i facebookowych grupach jest sporo osób, które lubią tylko bezsensownie i bezpodstawnie krytykować cudzą pracę. Nawet jeśli się nie znają – w Polsce to norma).
Rzecz jasna, nie sugeruję żeby sprzedawać strony stworzone na tabelkach jak przed 2000 rokiem. Dobrze jest na początku robić coś dla rodziny i znajomych. Jeśli będą zadowoleni to znaczy, że możesz to samo zrobić dla kogoś innego za pieniądze. Inną opcją na sprawdzenie swoich umiejętności to praca na etacie. W firmie prawie zawsze możesz się zapytać kogoś o radę, o sprawdzenie kodu, o pomoc.
Bez pracy nie nabierzesz doświadczenia
Warto jak najwcześniej rozpocząć kontakt z klientem. Szybciej nabierzesz nie tylko doświadczenia w programowaniu czy grafice ale przede wszystkim w kontakcie z klientem. Z czasem będziesz wiedział jak wycenić projekt. Przestaniesz osobiście odbierać krytykę i zaczniesz Tworzyć swój 'image’ 🙂