PODSTAWOWE pytanie przy budowie strony internetowej
Wyobraź sobie, że siedzisz przy komputerze. Nagle dzwoni telefon. Odbierasz i słyszysz: „Dzień dobry, słyszałem że Pan robi strony internetowe. Czy Pan robi strony internetowe? Potrzebuję strony internetowej. Czego Pan potrzebuje do zrobienia mojej strony internetowej?”.
Co odpowiadasz?
Jaka jest twoja pierwsza myśl w głowie? Może „uuuu to będzie na pewno drooga stronka”, albo „wysyłaj Pan wszystko co masz, coś sobię wybiorę”, a może „właśnie wysyłam umowę, proszę odesłać ją wraz z zaliczką i możemy zaczynać jeszcze dziś”.
Rzeczy, które wszyscy mamy
– Stary patrz co kupiłem!
– Co to?
– No nie widzisz? Nooo taka kula. Tutaj masz wtyczkę i możesz ją włożyć do gniazdka, a tutaj są jakieś przyciski.
– Yyyy.. ale co to tak właściwie ma robić?
– Nooo w sumie nie wiem. Ale fajnie wygląda no i widziałem, że dużo osób je ma.
– Aha… no to faktycznie warto było kupić…
– Oj spadaj. Może się do czegoś przyda.
W skrócie właśnie tak wyglądają niektóre strony. Kompletnie nie wiadomo czemu służą.
Każdy z nas ma jakieś rzeczy, które „są bo są”. Wydaliśmy na nie pieniądze bo…. no właśnie nie do końca wiadomo po co, bo do nieczego się nie przydają.
Mój przykład: rok temu kupiłem na allegro jakiś odtwarzach MP3, bo był tani. Kupiłem mimo, że i tak wszystkiego słuchałem z telefonu. Efekt? Do tej pory leży oryginalnie zapakowany w szufladzie.
Wszystko powinno być po coś
Nawet gdy cały dzień leżysz brzuchem do góry, to ma to jakiś cel. Prawdopodobnie. Zazwyczaj chodzi o to, aby się zregenować, odpocząć i móc znowu wydajnie pracować/uczyć się etc.
Jeżeli za coś płacimy, czy raczej w przypadku strony: inwestujemy w coś, to jak mówi sama nazwa powinno się to zwracać. Żeby strona mogła się w ogóle zwrócić, to trzeba ją zaprojektować w odpowiedni sposób. Ale żeby zaprojektować ją w odpowiedni sposób należy zadać sobie PODSTAWOWE pytanie przy budowie strony internetowej:
Co ona ma robić? / Co chce dzięki niej osiągnąć?
Strona nigdy nie powinna być budowana bez tego pytania i nie powinno się jej budować tylko po to, aby była. To jak sztuka dla sztuki. Jakie mogą być zadania strony? Np.:
- sprzedaż produktów online
- sprzedaż produtków w realu – poprzed dotarcie z promocją/ofertą itd.
- pozyskanie adresów e-mail na newsletter
- pozyskanie twoich danych i zarabianie na nich (jak facebook)
- pozyskanie dużego ruchu na stronie i zarabianie na reklamach
Cele mogą być różne. Najczęściej jest to sprzedaż. Poza samym celem różne są jeszcze sposoby w jaki chcemy go realizować, ale zawsze pierwszym pytaniem powinno być „Co ta strona ma właściwie robić / Co chce dzięki niej osiągnąć”.
Może się okazać, że klient wcale nie potrzebuje specjalnie zaprojektowanej strony, a wystarczy mu prosty szablon bo będzie to strona warsztatu, którą odwiedzi 10 osób miesięcznie (a koszty domeny/hostingu i tak są dziś bardzo niskie). Może się okazać, że dzięki temu klient oszczędzi sporo pieniędzy.
„No ale jeśli klient zaoszczędzi to znaczy, że ja nie zarobię!” Tak. Zachaczamy tutaj o kwestie sumienia. Osobiście nie potrafiłbym wmówić klientowi, że potrzebuje indywidualnej strony za 2 tyś. złotych jeśli byłoby inaczej. Poza tym, gdy klient widzi, że faktycznie chcesz dobrze dle niego, to może to oznaczać dobry kontakt (o ile spełnisz te warunki: Klątwa wiedzy – dlaczego klient Cie NIE ROZUMIE) i długą współpracę.
Skąd wiesz czy strona robi to co ma robić?
Zwalidujmy odpowiedź! Po czym poznać, że strona spełnia swoje zadanie? Ponieważ powinniśmy mieć możliwość mierzenia takich rzeczy.
Jeżeli celem strony jest pozyskanie ruchu, to naturalne jest, że zainstalujemy statystyki i już możemy sprawdzić czy faktycznie ruch jest. Jeżeli celem jest pozyskanie e-maili, to w bazie mailingowej sprawdzamy czy strona realizuje swoje zadanie, czy e-maile się faktycznie pojawiają. Jeżeli celem strony jest sprzedaż produtków, to sprawdzamy czy faktczynie sprzedaje produkty.
Skoro znasz już odpowiedź na podstawowe pytanie i wiesz, że jest ona dobra, to nie zostaje nic innego jak przejść do 7 wątków o użyteczności stron internetowych 🙂