Różnice między UX a UI
Dziś coraz cześciej można zobaczyć takie stanowiska jak specjalista UX/UI. Technologia poszła do przodu, wiele zadań, za które kiedyś była odpowiedzialna jedna osoba – dziś są zadaniami dla całej drużyny. Powstało wiele nowych odnóg przy tworzeniu stron, i UX/UI jest dla wielu osób jeszcze czymś nowym.
O ile o UI (user interface) wie raczej każdy i potrafi opowiedzieć czym dokładnie jest. O tyle UX (user experience) wciąż wielu osobom wydaje się zwyczjnie synonimem UI.
Powiedzmy sobie dzisiaj stanowczo i jednoznacznie: UI i UX są nierozerwalnie związane, ale to nie jest to samo.
UI – user interface
Jest to jak mówi sama nazwa „interfejs użytkownika„. Zaliczają się do tego nawigacje, wyszukiwarki, pola tekstowe, jakieś linki, ułożenie treści. Cały interfejs i wygląd strony.
To jest prosta, wystarczająca definicja. UI może być ładny, brzydki, prosty lub trudny w obsłudze, intuicyjny lub nie. Tyle.
Czy UI można poprawić? Oczywiście, że tak. Być może wystarczy przenieść nawigację w inne miejsce, być może formularz wyszukiwania jest zbyt skomplikowany i trzeba go uprościć. Sposobów jest wiele. Każdy web designer studiuje przez całą swoją karierę, jak projektować dobrze UI.
UX – user experience
Ponownie nazwa dokładnie wskazuje czym jest ten „dział nauki”. Są to doświadczenia użytkownika z posługiwania się stroną. Doświadczenia, czyli emocje.
UX nie jest ładny czy brzydki. UX to odczucia. Mogą być one przyjemne lub nie. Jeżeli użytkownik wchodzi do sklepu internetowego i szuka butów, ale tych butów nie może znaleźć (chociaż wie, że one gdzieś tam są), to UX jest negatywny. Użytkownik nie czuje sie dobrze.
Inna sytuacja: użytkownik wchodzi do internetowej biblioteki i w wyszukiwarce wpisuje nazwę książki. Nie zauważył, że tytył wpisał w polu, do którego należy wpisać autora. Przez ten błąd wyszukiwarna nie zwraca żadnego wyniku. Użytkownik jest zły bo wie, że taka książka być powinna. Jego odczucia są wtedy złe, jest zdenerwowany i prawdopodobnie wyjdzie ze strony. Ponownie UX jest negatywny.
Jeszcze inna sytuacja: użytkownik wchodzi na stronę, która ma bardzo dużo zdjęć. Strona długo się ładuje, przez co użytkownik zaczyna się niecierpliwić. Ponownie UX jest złe. W tym przypadku nawet nie zdążył zobaczyć samego interfejsu. UX obejmuje całościowe wrażenia osoby, która odwiedza stronę (nie muszą być one nawet wizualne).
Czy UX można poprawić? Nie. Przynajmniej nie bezpośrednio. Pośrednio można – modyfikując stronę, dopracowując UI (interfejs), usuwająć nadmiar treści czy optymalizująć stronę (nawet developer ma tu swoją rolę). Designer stara się, aby strona była ładna, ale nie zawsze skupia się na tym, jakie emocje wywoła. Czy schowane menu (chociaż ładne) będzie na tyle widoczne, aby nie wprowadzić użytkownika w stan zakłopotania?
Czym sie różnią testy UX od IU?
Pomogą tutaj testy na ludziach. Brzmi nieźle 🙂 Chodzi o to, aby ktoś obcy wszedł na stronę i trochę się po niej poruszał.
W przypadku testowania UI patrzysz, czy użytkownik znajduje to co powinien, czy dociara gdzie trzeba.. ogólnie czy obsługa strony nie sprawia mu problemów. Pamiętaj, że niczego mu nie tłumaczysz – sam musi do wszystkiego dojść.
W przypadku UX użytkownik powinien podczas przeglądania strony otwarcie mówić o swoich emocjach. Możesz też oglądać jego twarz, to też sporo mówi. Np. na początku testu poproś, aby mówił na bierząco o swoich odczuciach. Np. jeżeli strona długo się wczytuje to powinien powiedzieć „zaczynam się niecierpliwić”
Wszystko jest równie ważne
Pamiętaj, że należy zadbać zarówno o UI jak i UX.
Sam wygląd nie wystarczy. Nie zliczę aplikacji, które były bardzo ładne, ale wyszedłem i nigdy ich nie używałem bo strasznie irytowała mnie ilość kroków do wykonania jakiejkolwiek akcji. Był ładny UI ale tragiczny UX.
To samo w drugą stronę. Nawet jeżeli z czegoś korzysta się bardzo przyjemnie, to liczba użytkowników będzie zdecydowanie mniejsza jeśli nie zadbany o przyjazny wygląd.