TS TworcaStron.pl.

Zasady dobrego logo

Zapomnij o Photoshopie

Zacznijmy od podstaw. Logo musi zostać stworzone w wersji wektorowej. Photoshop umożliwia kilka operacji z wektorami, ale są niczym w porównaniu do programu wektorowego. Takim programem jest: ze stajni Adobe – Illustrator, lub ze stajni Corel – Draw, natomiast coś dzikiego (czyt. darmowego) – Inscape. Jeśli nie używasz płatnych programów to nie ma najmniejszego problemu, aby stworzyć logo w Inscape.

Dlaczego akurat w wersji wektorowej? Odsyłam do wpisu „Grafika rastowa vs wektorowa„.

Zacznij na papierze

To jest ZŁOTA ZASADA, która ma zastosowanie praktycznie wszędzie. W projektowaniu stron, w projektowaniu logo, w pisaniu skryptów (wg mnie) czy w organizacji czasu.
W naszym przypadku chodzi o wyobraźnie. Technologia na początkowym etapie będzie nas bardzo ograniczała. Chcesz narysować koło z 10 prostokątami i każdy pod innym kątem? Bierzesz ołówek i po 10 sekundach gotowe, natomiast na komputerze wygląda to tak:

narzędzie koło.. narzędzie koło… ok, jest! hym.. fajnie ale jeszcze trochę powiększę. Teraz jest super! Prostokąt…. ok, jest tutaj. Klikam i przeciągam, prościzna. Teraz kopiuję, wklejam, kopiuję, wklejam…. Dobra, trochę je poobracam… Jeszcze kilka stopni, jeszcze kilka stopni.. tak jest super…. 

Zastanawiamy się ’jak zrobić’ a nie ’co zrobić’.  Dodatkowo przy pracy na papierze nasza wyobraźnia lepiej pracuje.

Sens i znaczenie

Dobrze, aby logo od razu mówiło czym zajmuje się firma, chociaż chyba coraz rzadziej trzymamy się tej zasady. Nie jest ona wymogiem, ale dobrze gdy znajduje zastosowanie w projekcie, szczególnie jeśli firma nie jest jeszcze znana na rynku i ludzie nie wiedzą czym się zajmuje. Dobrym przykładem będą królewskie ogrody 'Loyal Park’.

royal parks logo 288x300 - Zasady dobrego logo

Niech będzie widoczne

Oczywiste, że logo ma być widoczne. Chodzi jednak o coś innego, coś co bardzo wiąże się z następnym punktem: z prostotą. Przy tworzeniu loga pamiętajmy na czym może być umieszczane. Pewnie pierwsza myśl to strona www, ulotki, wizytówki, bilboardy… ok, ale nie zapominajmy o takich rzeczach jak, np. długopisy, naszycie na koszulce oraz wszędzie tam gdzie logo będzie bardzo małe. Warto zadbać, aby logo o rozmiarach 10x5mm dalej było dobrze widoczne. Zmniejszając logo możesz sprawdzić czy nie jest zbyt skomplikowane. Dla przykładu logo Apple moglibyśmy zmniejszyć do rozmiarów pojedynczych milimetrów a i tak będzie dalej widoczne.

pple 300x150 - Zasady dobrego logo

Prostota

Istnieje niepisana zasada, że dobre logo to takie, które po zobaczeniu jesteś w stanie narysować w czasie krótszym niż pół minuty. Idealny przykład takiego loga to Nike. Ktoś miałby trudności z narysowaniem go? Bez problemu, nawet z zamkniętymi oczami.
nike 300x219 - Zasady dobrego logo

Maksymalnie 3 kolory

Maksymalnie. Co oznacza, że może to być 1 czy 2 kolory. Powodów jest kilka. Nie chodzi nawet tyle o zachowanie prostoty (chociaż trochę też), ale o reprodukcję. Więcej kolorów będzie zdecydowanie droższe i trudniejsze w reprodukcji.
Jak od każdej reguły można spotkać wyjątki, tak i tutaj sytuacja ma się identycznie. Zastanów się jednak wcześniej kilka razy jeśli chesz zaszaleć z kolorami.

Dodatkowo każde logo musi być widoczne nawet jeśli całe będzie jednokolorowe. Dobrym nawykiem jest też sprawdzanie czytelności logo zarówno w negatywie jak i w pozytywie.

Wykorzystaj moc negatywu

Negatyw w logo to potężne narzędzie pozwalające przekazać wiele treści przy jednoczesnym zachowaniu prostoty. Weźmy na warsztat logo FedEx. Na pierwszy rzut oka widać tylko napis, ale wystarczy dłużej spojrzeć i nagle naszym oczom ukazuje się ukryta strzałka między literami 'Ex’, która kojarzy się z wysyłką. Inny przykład to logo Carrefour

pobrane 300x95 - Zasady dobrego logo

Na koniec pamiętaj, że zasady są po to, aby je łamać.. ale wtedy, gdy może to mieć sens:)