Jak zostać wydajnym programistą?
Było już o tym jak zostać kreatywnym grafikiem (jeśli nie czytałeś to koniecznie zajrzyj: Jak być kreatywnym grafikiem), a dziś będzie o pracy programisty. Specjalnie użyłem słowa 'wydajny’ zamiast 'kreatywny’ ponieważ programista/koder raczej pracuje trochę inaczej.
Zdecydowanie wszystkie rady z poprzedniego wpisu dotyczą pracy web developera. Warto jednak dodatkowo większą wagę poświęcić organizacji pracy.
Środowisko
Porady dot. środowiska pracy będą te same jak w poprzednim wpisie. Nie będę ich kopiował dlatego, jeżeli jeszcze go nie czytałeś to odsyłam Cię do art.: Jak być kreatywnym grafikiem
Chciałbym wprowadzić tutaj tylko jedną poprawkę dot. Muzyki. Są to moje osobiste obserwacje na mojej osobie, więc być może u Ciebie się nie sprawdzi. Gdy pracuję 'jako grafik’ mogę słuchać dosłownie każdej muzyki (o ile ją oczywiście lubię). Często jest to, np. polski rap. Jednak gdy programuję to dużo ciężej jest mi wejść w stan głębokiej koncentracji gdy słucham muzyki ze słowami.
Upraszczając – nie mogę skupić się na kodzie gdy w tle ktoś śpiewa w moim języku… zwyczajnie mnie to rozprasza, dlatego podczas programowania słucham muzyki, która nie ma słów (lub ma takie, nad którymi się nie skupiam).
Organizacja pracy
Dobrze gdy cały etap zaczyna się dzień wcześniej. Czyli wieczorem. Przed snem przygotuj listę, wszystkich najważniejszych zadań na dzień następny. Umieszczając na samej górze te niezbędne i stanowiące największe wyzwanie psychiczne. Czyli te, które najchętniej zostawiłbyś na sam koniec… Otóż poradniki na temat organizacji pracy mówią własnie o tym, aby pracę zacząć od najgorszych tematów. Dzięki temu, reszta dnia będzie wręcz przyjemna.
Po wykonaniu jakiejkolwiek pozycji z listy – odhacz ją. Sprawi to, że faktycznie widzisz postępy w pracy a przy każdym wykonaniu zadania zdecydowanie polepszy Ci się humor.
Posprzątaj biurko. Usuń wszystkie elementy, które mogą Cię rozpraszać. Nie mam na myśli tylko telefonu ale dosłownie wszystko co jest na biurko a czego nie używasz. Sterna notatek czy książek z poprzedniego zadania? Zrzuć je nawet na podłogę!
Flow
Wszystkie poradniki dot. organizacji pracy mówią o tym, aby robić sobie regularne przerwy. Niektóre radzą nawet co 30 min. (technika pomodoro) W większości przypadków zgadzam się z tym… Jednak jeśli jesteś programistą to na pewno wiesz co to jest 'flow’. Stan, w którym kompletnie zatracasz się w pracy i piszesz z prędkością światłą nie zwracając uwagę na czas.
Jako grafik, również ma się takie stany, jednak (przynajmniej w moim przypadku) podczas kodowania, dużo łatwiej o taki efekt. Wtedy wg mnie dobrze jest takiego flow nie przerywać i pracować dopóki masz chęć do pracy. Chociażby dlatego, że po przerwie ciężko do takiego stanu wrócić.
„Nie wiem jak się za to zabrać”
Są sytuacje, że musisz przygotować projekt tak duży lub skomplikowany, że wręcz sama myśl o nim zniechęca Cię do pracy i nie wiesz jak zacząć. Z pomocą przychodzi metoda plastrów salami.
Podziel projekt na poszczególne etapy. Każdy etap na problem tak mały, aż będziesz miał dokładnie napisane co należy zrobić. Programowanie samo w sobie uczy takiego nastawienia więc nie powinieneś mieć z tym problemów. Pamiętaj, aby po każdym wykonanym etapie, wykreślić/odhaczyć daną pozycje na Twojej liście dnia.
Być może zadanie jest już podzielone, a etapy dokładnie opisują co trzeba zrobić a Ty dalej nie możesz za brać się do pracy? Może to być zwyczajnie przemęczenie lub zbyt długo siedzisz przed komputerem. W takim przypadku skorzystaj z porad opisanych w poprzednim wpisie (Jak być kreatywnym grafikiem) pod akapitem „Kreatywny nastrój”.
Podsumowanie
Przygotuj środowisko pracy. Niech wprawia Cię w kreatywny nastrój. Zadbaj aby nic Cię nie rozpraszało. Przygotuj listę zadań dzień wcześniej a jeżeli zadanie wydaje się zbyt duże to skorzystaj z techniki salami. Pamiętaj o przerwach, ale jeżeli wpadniesz we 'flow’ – wykorzystaj to.