Trochę o typografii na stronach www
Ostatnio coraz częściej można usłyszeć jak ważna jest rola typografi w sieci. Powstaje coraz więcej artykułów, książek i kursów na temat jej poprawnego stosowania. Przecież jeszcze kilka lat temu projektanci stron mieli do wyboru zaledwie kilka fontów i jedynym zadaniem słów było przekazanie jakiejś treści. Dzisiaj typografia na stronach ma już nie tylko przekazać informacji ale jednocześnie pełni role dekoracyjną. Można znaleźć strony, które poza tekstem nie mają prawie żadnej grafiki a mimo to wcale nie odstają od reszty. Przykład poniżej:
https://serioverify.com/
Dlatego typografia jest czymś nowym w kontekście projektowania stron internetowych. Wielu początkujących web designerów pomija tą kwestię lub uważa ją za mało istotną ale na szczęście takie przekonanie jest coraz rzadziej spotykane. Świadomość projektantów w tej kwestii jest coraz większa i pozostaje tylko się cieszyć:)
Skąd czerpać wiedzę?
Skoro typografia jest czymś nowym to skąd brać wiedzę na jej temat? Jak mówi klasyk ’nic bardziej mylnego!’ Wcale nie jest nowa. Za początek typografii możemy uznać datę wynalezienia druku przez Gutenberga czyli na przełomie 1455/1456r. chociaż tak naprawdę pierwsze składane teksty powstawały już w X wieku w Chinach. Pominę Rzymian czy hieroglify w egipskich piramidach.
Mimo, że rozdział w typografii w internecie dopiero się rozpoczyna to nic nie stoi na przeszkodzie aby szkolić się z dzieł na temat ogólnej typografi – zasady jej stosowania są uniwersalne i wykorzystuje się te same triki zarówno przy składanie tekstu do książki jak i na stronę internetową. Jedna z lepszych i bardziej obszernych książek na temat typografii została wydana już 1992 roku (pierwsze wydanie), czyli w czasach gdy internet dopiero wchodził do Polski. Mowa o R. Bringburst – Elementarz stylu w typografii, która Ci zresztą bardzo polecam.
Style, które znamy do dzisiaj
Na przestrzeni ostatnich 6 wieków powstało kilka stylów, które rozpoczęły pewien schemat. Style, które zostały stworzone kilkaset wieków temu dzisiaj możemy oglądać na okładkach i stronach największych stron.
RENESANS (XV-XVI w.) – nachylona oś pióra, zmienna grubość linii oraz otwarta litera 'e’, szeryfowa
BAROK (XVII w.) – nachylona oś piórka, zmienna grubość linii oraz oś nachylenia, szeryfowa
NEOKLASYCYZM (XVIII w.) – pionowa oś, zmienna grubość linii, szeryfowa
ROMANTYZM (XVIII i XIX w.) – pionowa oś, mocno zróżnicowana grubość linii, cienkie szeryfy
REALIZM (XIX, XX w.) – jednolita grubość linii, brak szeryfów
MODERNIZM GEOMETRYCZNY (XX w.) – jednolita grubość linii, brak szeryfów, często okrągłe brzuszki
MODERNIZM LIRYCZNY (XX w.) – zmienna grubość linii, nachylona oś, szeryfowa
POSTMODERNIZM (XX, XXI w.) – zmienna grubość linii i oś nachylenia, ostre szeryfy
Typografia daje nam obecnie wielkie możliwości. Dzięki CSS3 możemy umieszczać na stronach niezliczone rodzaje fontów, które udekorują naszą stronę jednak należy pamiętać o najważniejszym zadaniu treści. Jak pisał Robert Bringburst: „Celem typografii jest uhonorowanie treści„.
Style zaczerpnięte z „The Elements of Typographic Style – R. Bringburst”