Grafika rastowa vs wektorowa

Pytanie czym się różni grafika wektorowa od rastowej chyba najczęściej pojawia się gdy trzeba przygotować jakiś projekt do druku, ewentualnie gdy musisz zaprojektować logo. Jeśli jesteś w gronie osób, które jeszcze nie do końca wiedzą jaka jest między nimi różnica, którą kiedy się stosuje i jakie programy służą ich tworzeniu – zapraszam dalej;)

Grafika rastowa

Grafika rastowa jest to obraz opisany za pomocą pikseli. Jeżeli mamy zdjęcie o rozmiarach 100×100 pikseli to znaczy, że obraz składa się z 10,000 pikseli. 10 tyś. małych kwadratowych punktów, z których każdy jest opisem koloru. Piksele są niezależne od siebie, są całkowicie odrębne i edytując 1 piksel, reszta pozostaje bez zmian.

piksel

Grafika rastowa w przybliżeniu

Największym minusem grafiki rastowej jest brak skalowania. Możesz taki obraz powiększyć ale zobaczysz widoczne ‚pikseloze’ czyli widoczne duże kwadraty. Dzieje się tak ponieważ przy powiększaniu program musi dodać więcej pikseli. W tym celu pobiera 2 sąsiednie piksele, porównuje ich kolory i pomiędzy wstawia kolor pośredni. Jeżeli powiększenie jest małe to nawet tego nie widać, ale gdy przesadzimy różnica kolorów pomiędzy 2 sąsiednimi pikselami jest tak mała, że wszystkie 3 piksele obok siebie są prawie identyczne – wtedy mamy wrażenie ‚pikselozy’.

Kolejnym minusem jest waga obrazu. Z racji, że każdy piksel jest oddzielnie opisany to czym większy obraz tym więcej pikseli musi zostać opisanych, a co za tym idzie – obraz coraz więcej waży. Mamy możliwość kompresji obrazów rastowych jednak ich możliwości są ograniczone.

Grafikę rastowa jest używana praktycznie wszędzie na komputerze czy w internecie. Każde zdjęcie to właśnie grafika rastowa, większość ikon i stron internetowych (powoli coraz popularniejsze stają się obrazy .SVG czyli wektorowe jednak jest to jeszcze stosunkowo rzadko spotykane rozwiązanie).

 

Grafika wektorowa

Grafika wektorowa nie jest zbudowana z pikseli. Jest to obraz opisany w sposób matematyczny za pomocą punktów, łuków… ogólnie kształtów. Np. mając obraz koła, plik wektorowe będzie go opisywał jako koło o danej średnicy wypełnione jakimś kolorem. Zmieniając kolor koła nie edytujemy setek pikseli ale jedynie kilka znaków, które opisują jaki jest to kolor. Głównym plusem grafiki wektorowej jest jej skalowalność. Z racji, że jest to opis kształtów to możemy go powiększać w nieskończoność bez straty jakości. Dodatkowo nie ma znaczenia czy obraz jest rozmiaru złotówki czy autobusu – jego waga będzie ta sama. Dzięki temu można bez problemu wysyłać projekty kilkudziesięcio metrowych bilboardów za pomocą maila.

wektor

Grafika wektorowa. Widok standardowy oraz widok kształtów z jakich zbudowany jest obraz.

Grafika wektorowa używana jest wszędzie tam gdzie musimy zadbać o możliwość bezstratnego powiększenia obrazu, idealnej jakości grafiki czy małej wagi, np. projekt logo czy pliki do druku.
Kolejną ważną sprawą jest to, że dzięki opisowi grafiki jako łuki, proste, punkty itd. jest możliwość odczytu tych danych przez wiele maszyn. Z plików wektorowych możemy, np. wyfrezować nasze logo, wyciąć na folii i okleić samochód, zrobić kaseton czy wyciąć w jakimkolwiek innym materiale. Maszyna będzie mogła ‚chodzić’ po wszystkich łukach z jakich składa się obraz.

W grafice wektorowej przygotowujemy: projekty logo, projekty do druku, projekty do wycięcia itd.

 

Jakie programy?

Oczywiście mam na myśli branżowe programy. Najbardziej popularnymi są:
– do grafiki rastowej: Gimp (darmowy), Adobe Photoshop (płatny), Corel Photo Paint (płatny)
– do grafiki wektorowej: Inscape (darmowy), Adobe Illustrator (płatny), Adobe InDesign (płatny), Corel Draw (płatny)

Jest możliwość zapisu obrazu rastowego w prog. wektorowym i odwrotnie, jednak nie jest to głównym zadaniem programu.

Obecnie można zauważyć, że grafika wektorowa w wielu miejscach wypiera obrazy rastowe ponieważ są lekkie i można je powiększać bez straty jakości (np. na stronach internetowych), dlatego jeśli zajmujesz się grafiką to znajomość programów wektorowych będzie zdecydowanie przydatna;)